Home » Ga je een hoortoestel kopen? Bereid je voor en bespreek deze 5 vragen!

Ga je een hoortoestel kopen? Bereid je voor en bespreek deze 5 vragen!

Janneke
1.273 Weergaven

Een hoortoestel kopen vraagt tijd, energie en geduld. Zeker wanneer je voor het eerst een hoortoestel gaat uitkiezen. Voor een audicien is het belangrijk om een goed beeld te krijgen bij wat de klant nodig heeft. De klant, die nog geen idee heeft, zal hierbij handvatten nodig hebben. Zeker wanneer het om een nieuw hoortoestel gaat. Ik vroeg andere slechthorenden om input en hun ervaringen. Zodat jij deze weer kunt gebruiken wanneer jij zelf een hoortoestel gaat kopen.

De eerste keer dat ik bij de audicien kwam, om een hoortoestel te kopen vond ik lastig. Ik zat nog midden in de fase van ontkenning en van acceptatie was nog geen sprake. Ik was er nog niet klaar voor, maar het was wel nodig, zeg maar… Alleen wie is dat wel wanneer je slechthorend wordt? Of je nu met jouw kind of als dertiger de drempel bij de audicien binnen stapt. Zelfs wanneer de grijze haren al langer een feit zijn, je wilt blijven functioneren zonder hulpmiddel. De afspraak bij de audicien is een onderdeel van het kunnen accepteren dat je iets anders nodig hebt. En dat is vaak lastig.

Zelf ging ik totaal onvoorbereid naar mijn afspraak toe. Ik had wel research gedaan naar de hoorwinkel, maar wist helemaal niets van hoortoestellen af.  Mijn enige referentiekader was oma, en die was al heel wat jaren overleden.

Toch is het fijn wanneer er vooraf aan de afspraak een aantal vragen aan je wordt gesteld, zodat je het gesprek kan voorbereiden. Op mijn platform legde ik de vraag aan andere slechthorenden voor. Welke vragen moeten gesteld worden wanneer je een hoortoestel gaat kopen? Welke miste je? Wat was voor jou essentieel in het contact met de audicien? Er waren veel overeenkomsten.

Hoorvragenlijst

Eerst even naar de Amsterdamse vragenlijst. Een lijst die wellicht soms zijn doel voorbij lijkt te schieten. Ik stelde op mijn platform de vraag ‘Hoe bekend ben je als slechthorende met deze vragenlijst?’. Bijna iedereen herkende de vragen. Niet vreemd natuurlijk, aangezien de lijst onderdeel is van het protocol bij het kopen van een hoortoestel. Meer opvallend is dat er nog een andere overeenkomst was op de vraag die hierover gesteld werd. Door velen werd aangegeven dat dit de lijst is waarop men zo hoog mogelijk van hun audicien moest scoren.

De vragenlijst is er niet alleen om inzicht te geven, maar is uiteraard ook een vertaling richting de zorgverzekeraar. En dat is zoals bij vele vragenlijsten zo zonde. Want de lijst bevat oprecht goede vragen, die kunnen helpen wanneer je een hoortoestel gaat kopen. Daarnaast krijg je ook als klant het gevoel dat als je de vogels nog wel hoort fluiten, het wellicht niet heftig genoeg is. Maar hoe weet je welke vogel je wel hoort fluiten en welke niet? Vanuit welke boom komt het geluid? Zit de vogel ver of dichtbij? Hoe weet je dat? Ik wist het niet, totdat ik hoortoestellen ging dragen, toen bleken er ineens veel meer vogels in het bos te zitten. Deze vragenlijst bevat dus zeker een aantal vragen die tijdens het gesprek van pas kunnen komen. En kan dus een goede onderlegger voorafgaand aan het gesprek zijn wanneer je een hoortoestel gaat kopen.

Welke vragen zijn belangrijk wanneer je een hoortoestel gaat kopen?

1. Wat weet je over gehoorverlies?

Veel mensen hebben geen idee wat een gehoorverlies inhoudt. Laat staan wat de impact ervan is op het dagelijks leven en functioneren. Hoe  werkt het brein? Welke klachten kunnen er optreden? Maar bijvoorbeeld ook; dat je een bepaalde toonhoogte wellicht beter kunt verstaan dan een andere. Of dat horen iets anders is dan verstaan. Het kan helpen om boeken te lezen of ervaringen van anderen te horen. Verder bevat internet een schat aan informatie. Vaak kun je op de website van jouw audicien ook al informatie terugvinden.

2. Begrijp je wat er in jouw audiogram staat?

Een audiogram blijkt een zeer ingewikkelde grafiek te zijn, die bij veel slechthorenden na jaren nog vraagtekens kan oproepen. Toch kun je er veel informatie uit halen en kun je er inzicht in krijgen. En dan hebben we het nog niet over de spraakbanaan. Ook ik nam het audiogram mee uit het ziekenhuis, maar had geen idee dat deze lijnen en cijfers wel degelijk veel meer voor mij kunnen betekenen dan alleen maar om een hoortoestel mee in te stellen.  Goed om je te verdiepen in jouw audiogram en hier vragen over te stellen tijdens het gesprek.

pexels-alex-green-5699431

3. In welke situaties zou je verandering willen?

Ieder mens is anders. Iedere situatie ook. Ik denk dat ik hier in eerste instantie moeilijk een antwoord op had geweten. Wat mij wel had kunnen helpen, is om meer te weten over de verschillende situaties. Dat verstaan bijvoorbeeld veel lastiger is wanneer er meerdere mensen door elkaar heen praten (ook nog met hoortoestel). Toch is het een belangrijke vraag. Juist ook om inzicht te krijgen in  dat het in jouw eigen situatie nog per dag kan veranderen, wat je nodig hebt. En uiteraard was dit ook een goede vraag geweest die ik bij mijn omgeving had kunnen checken. Wat ik wel wist, is wat mijn dagelijkse activiteiten zijn. Deze vraag vooraf in kaart brengen kan daarom helpend zijn wanneer je een hoortoestel gaat kopen.

4. Weet je welke mogelijkheden er bestaan?

Ik had geen idee dat je met een hoortoestel kon bellen. En eigenlijk ook niet dat er verschil zit in al die verschillende klassen hoortoestellen. Geregeld krijg ik via mijn platform de vraag of ik zelf nog voor hoortoestellen van de zorgverzekeraar zou kiezen. Uiteraard snap ik dat je als slechthorende achterdochtig wordt wanneer jou ‘het duurste’ apparaat wordt aangeboden. Toch is mijn antwoord en advies altijd dat ze het echt moeten uitproberen, voordat ze een hoortoestel gaan kopen. Ervaren is weten!

5. Wat verwacht je van de hoortoestellen die je gaat kopen?

Iedereen heeft hoorwensen, iedereen heeft verwachtingen. Die van mij waren hoog. Dat zegt wellicht iets over mij als persoon. Maar ik hoor het geregeld terug.  Onlangs is er een onderzoek naar gedaan. Slechthorenden die een nieuw hoortoestel gaan kopen, zijn vaker meteen enthousiast. Terwijl kopers van een eerste hoortoestel terughoudend en teleurgesteld kunnen zijn. Vaak omdat zij verwachten dat een hoortoestel hun oude gehoor zal terug geven. Een hoorwinkel en een hoortoestel zijn maar een onderdeel. Daarnaast is er nog meer mogelijk op het gebied van ondersteuning. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van een audiologisch centrum, van lotgenotenorganisaties, van informatieve websites en bijvoorbeeld van een hoorcoach. Dit kan uiteraard ook naast elkaar bestaan.

En verder….

Kijk of er iemand mee kan naar het gesprek, een familielid, een vriend. Niet alleen om voorafgaand aan het gesprek mee te denken over de vragen, maar ook tijdens een gesprek. Er komt vaak een hoop op je af. Wanneer een ander bij het gesprek zit, kan dit helpen om de informatie nogmaals thuis te kunnen bespreken, of om toelichting vanuit een ander perspectief in het gesprek te geven.

Vraag in het gesprek naar meerdere hoortoestelmerken en -mogelijkheden, doe ervaring op, want zelf kunnen kiezen en weten wat er allemaal mogelijk is, is juist zo belangrijk! En kijk eens online bij een audicien. Vergelijk prijzen en merken met elkaar, zodat je een goed beeld krijgt van wat er op dit moment op de markt is.

Wellicht heb jij nog tips of ideeën? Je kunt ze hieronder delen, zodat een ander er weer iets aan kan hebben!

1 Reactie

Oliver von Borstel 25 maart 2022 - 08:32

Beste Janneke,
Ik heb 2 constructief/positieve opmerkingen.

AVL: mijn ervaring is dat veel oudere mensen de vragen niet begrijpen. Die met ‘…kunt u de vogeltjes horen?’ resulteerd vaak in “ja”. Ze horem meeuwen en kraaien, maar niet bv. Koolmeesjes.
Dit komt
Met name daardoor dat het gesloten vragen zijn. Beter zal zijn, bv.: “welke vogels kunt u horen?”.
Trouwens, de AVL gaat alleen op de gehoor verliezende klant in, en niet op de partner of familieleden die vaak leiden om dat er communicatie moeilijk is. Dat is niet ethical!

Met betrekking tot de deerde vraag: In welke situatie zal u verbetering willen?
Jongere mensen weten naar mijn ervaring hier goed te weten, waar zij beter willen horen c.q. Spraak willen verstaan. Oudere weten het vaak niet, ontkennen, “ze praten binnensmonds ” of ik versta ze goed als zij mij aankijken.
Ik adviseer en leer in mijn Training Workshops dat audiciens open sondeervragen stellen, bv. Een daarvan is “wat doet u in uw vrije tijd?” Of “wat zijn uw sociale activiteiten?”.

Daardoor ervaart men in detail waar de behoeftes en de verborgen behoeftes liggen.

Goed artikel! Sympathisch dat met de oogvoororen audicien!!

Groeten,
Oliver von Borstel
De man
Met het strikje…

Antwoorden

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten