Homepagina Mindstyle Hoe zorg jij voor jouw eigen batterij?

Hoe zorg jij voor jouw eigen batterij?

Janneke
533 Weergaven
En dan heb ik het niet over de batterij uit mijn gehoorapparaat. De meest voorkomende klacht van slechthorendheid is vermoeidheid. In Nederland is een op de drie ziektemeldingen gerelateerd aan een gehooraandoening. Dat is toch bizar hoog?

Als ik naar mezelf kijk in de afgelopen paar jaar kan ik niet anders concluderen dan dat ik ook bij die groep hoor. Dit had vooral te maken met de verschillende operaties die ik onderging.

Zelf had ik geen idee dat gehoorverlies en moe zijn hand in hand gaan. In mijn geval was dit wellicht ook anders. Ik was net moeder geworden, met heel veel slaapgebrek, en ja ik was moe, maar dat hangt ook echt samen met het ouderschap. Nu mijn zoon wat ouder is en we gelukkig weer heel wat meer uren maken dan in de beginjaren heb ik nog steeds last van vermoeidheid. Voor mij is het belangrijk om mijn eigen signalen te herkennen, want anders ga ik maar door. En dat is voor niemand leuk… Ten tweede is het heel belangrijk om eraan toe te geven…

Maar hoe dan? Middagdutjes zitten er helaas niet meer in. Maar wanneer ik even een hoorpauze kan inlassen op de dag, probeer ik die te pakken. Gehoorapparaat uit en even stilte. Dat houdt dan alsnog niet in dat ik niets doe, maar als de omgeving maar rustig is dan helpt dit al voor mij!

Je kunt het lichaam van de mens vergelijken met een batterij. Als voorbeeld gebruik ik de batterij in jouw telefoon.

Wanneer de batterij vol is, wordt dit vaak aangegeven met de kleur wit of zwart. Wanneer deze onder een bepaald percentage komt, kleurt deze oranje. Er komt een melding in beeld, vaak ondersteund door een piepje.

Je zult nu moeten opletten dat hoe meer je doet, hoe sneller je batterij leeg zal lopen. Maar eigenlijk kun je nu al je telefoon opladen.

Wanneer jouw telefoon in het rood loopt, heb je vaak nog 10 % over. Dit is niet goed voor jouw batterij. Als je de batterij nu laat leeglopen, valt deze uit, het duurt dan weer even voordat deze voldoende oplaadt om er weer mee aan de slag te kunnen.  Zowel voor de batterij van de telefoon als voor jouw eigen batterij is het niet goed om in het rode deel te komen. Dit is namelijk het reservedeel van de batterij. Opladen dus bij oranje!

Een paar dingen die voor mij helpen om op te laden:

  • Hoorpauzes
    Gedurende de dag probeer ik hoorpauzes in te lassen. Ik kijk wanneer ik een stil moment kan inlassen. Liefst langer dan een kwartier. Maar ben ik op een feestje, bruiloft, bijeenkomst of een andere gelegenheid met veel geluid, dan kan ik ook wat langer op het toilet blijven of ik maak een ommetje buiten.
  • Geluid uit
    Thuis is er bijna altijd geluid. Het is soms zoeken naar de balans hierin. Dus als ik alleen thuis ben, kies ik ervoor om niet te gaan stofzuigen, maar bijvoorbeeld de was te vouwen. Dat is eigenlijk mijn hoorpauze. Is het in huis druk of heb ik voldoende energie, dan doe ik juist de stofzuiger aan. Muziek of een luisterboekje staan geregeld aan, maar als er een ander kindje komt spelen gaan deze uit.
  • Vooruit denken
    Ik plan mijn dagen goed zodat ik in mijn activiteiten rekening kan houden met mijn hoorpauzes. Als ik bijvoorbeeld kijk naar vandaag; Tijn heeft zijn voetballes. Ik heb een boodschappenlijstje liggen. Ik zou nu naar de winkel kunnen, of ik kies nu eerst voor een activiteit zonder geluid. Als Tijn thuiskomt, ga ik de boodschappen halen. In de middag hebben we een borrel bij vrienden staan, dan moet ik daarvoor nog ergens een hoorpauze inlassen. Er ligt nog een berg was, dus dat is dan ideaal. Op deze manier probeer ik waar ik kan een planning te maken.
  • Monitoren & Registreren
    Vanuit de cognitieve gedragstherapie zit het er bij mij ingeprent om te monitoren. Monitoren is het zichthouden op je eigen functioneren. Registreren is het vastleggen hiervan. Als ik vaker moe ben, kijk ik terug op de week. Wat heb ik gedaan, hoe ziet mijn volgende week eruit? Waren er spannende dingen? Op deze manier breng ik in kaart wat er speelt en bekijk ik waar de vermoeidheid vandaan kan komen. Ik probeer daar dan een beetje extra op te letten en te kijken waar ik nee tegen kan zeggen. Daarnaast bekijk ik waar ik wel energie van krijg. Uiteraard worstel ik hier ook mee. Ik vind het vooral lastig om te merken dat ik over mijn grenzen heen ben gegaan.

TIP: Kijk eens bij hoordagboek en de registratielijst. Dit zijn instrumenten die kunnen helpen om meer zicht te krijgen op hoe gebalanceerd jouw dagen zijn en waar je wel of geen energie van krijgt. Vul ze wat vaker en op verschillende momenten in, het kan zelfs per maand verschillen!

Er zijn gelegenheden die nu eenmaal meer energie kosten. Ik kies daar, wanneer het kan, bewust voor, maar neem daarna ook extra tijd om weer op te laden. Het is goed om te weten dat het echt niet erg is om in je reserves uit te komen, als je je er maar van bewust bent dat je als slechthorende wat langer aan de lader moet 😉

Tips? Ik ben benieuwd, deel ze hieronder!

2 Reactie's
5

2 Reactie's

Kirsten 4 januari 2021 - 14:51

Goed om dit te lezen. Ik ben sinds begin december gehoorapparaten aan het uitproberen voor mijn linkeroor. Mijn rechteroor hoort nog perfect. Links heb ik sinds begin juni (ogenschijnlijk) plotseling gehoorverlies. Ik realiseer me steeds meer dat echt niet alle vermoeidheid en hoofdpijn dit jaar kwam door coronastress, maar dus door dit verminderde gehoor. Nu met het uitproberen van een gehoorapparaat links is het ook wennen. Sommige dagen ga ik probleemloos de dag door. Andere dagen ben ik compleet overprikkeld. Een oud-collega, die in hetzelfde schuitje zit (maar dan met 2 oren), wees mij op jouw site. Heel erg fijn om herkenbare ervaringen te lezen en bovenstaande blog heeft me aan het denken gezet. Juist “stille” activiteiten inplannen als het eindelijk even stil is in huis. Dankjewel! 🙂

Antwoorden
Janneke 4 januari 2021 - 15:24

Wat pittig Kirsten! Bizar he wat gehoorverlies met je doet, vaak zonder dat je weet dat dit de oorzaak is! Wat goed dat je nu het traject ingestapt bent om jouw gehoorverlies te compenseren met een hoortoestel. Hoewel het fijn is dat je net als mij maar aan 1 kant een gehoorapparaat hoeft, is het voor jouw brein ook weer extra wennen, geluid komt nu op twee manieren binnen. Goed de tijd nemen en ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt! Iedere week verschijnt er een nieuw artikel 🙂 Wellicht kun je ook nog baadt hebben bij een hoorcoach of een audiologisch centrum, maar eerst maar deze stap!! Heel veel succes!!!

Antwoorden

Laat een reactie achter

Gerelateerde berichten